• سیر تحول فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری

      سیر تحول فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری

      فناوری اطلاعات در بانکها طی دوره‌های چهارگانه به تکامل رسیده است، هر یک از دوره‌ها بر جنبه متفاوت از کار دلالت دارند، در هر دوره، توسعه فناوری اطلاعات باعث شده که کامپیوتر و نرم‌افزار تا حدی جایگزین انسان و کاغذ شوند.

      هر دوره از تکامل، به مدیران سیستم بانکی این امکان را داده است که اوقات تلف شده را در شرایط کار رقابتی به حداقل برسانند و درگسترده بالاتری به ارائه خدمات بپردازند. این دوره های چهارگانه عبارتند از:
       
      دوره اول اتوماسیون پشت باجه
      دراین دوره صرفا اطلاعات بانکی شعب درسیستم های اطلاعاتی مرکزی ثبت می شد. نحوه ارسال اطلاعات به رایانه های مرکزی در اوایل به صورت ارسال گزارش روزانه کارکرد شعبه به صورت کاغذ بود که با پیشرفت اتوماسیون پشت باجه باعث گردید به جای ارسال کاغذ به مرکز از نوارهای مغناطیسی استفاده گردد. اثرات این دوره ایجاد دقت وسرعت در موازنه حسابها و حذف دفاتر کارت های حساب در بانک ها بود. اما تاثیری در رفاه مشتریان بانک ها ایجاد نکرد و تاثیر رقابتی نیز بین بانک ها برجای نگذاشت.
       
      دوره دوم اتوماسیون پشت باجه
      دراین دوره دستگاه هایی شبیه کامپیوترهای شخصی به صورت ترمینال که به کامپیوترسرور داخل شعبه متصل بودند در اختیار کارمندان بانکها قرارگرفت، نحوه کار به این صورت بود که اطلاعات مشتریان و کارکرد روزانه شعبه به صورت جزیرهای (غیرمتمرکز) درکامپیوتر شعبه ذخیره می گشت و درپایان روز ازطریق خطوط مخابراتی قرضی (Dialup یا Leased Line) به رایانه های مرکزی بانک ها منتقل می گردید. دراین دوره کارمندان به صورت لحظه ای به اطلاعات حساب ها ومشتریان شعبه خود دسترسی داشتند.
      ازمعایب این دوره می توان عنوان نمود که دسترسی به اطلاعات سایرمشتریان در شعب دیگر مقدورنبود. شبکه های مخابراتی درانحصار شرکتهای دولتی که استفاده از آنها محدود و پرهزینه بود مشکل عمده این دوره بود. استفاده از کاغذ کم شده اما پرسنل بانک ها کاهش نیافت. وجود نرم افزارهای غیر یکپارچه از معضلات این دوره بوده است.
      در بخش بعدی به دوره ی سوم و چهارم خواهیم پرداخت.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع