• شش نکته درباره بازاریابی محتوا برای بانکها و واحدهای مالی

      شش نکته درباره بازاریابی محتوا برای بانکها و واحدهای مالی

      بازاریابی محتوا عبارتست از ایجاد و توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند برای جذب و مشارکت مشتریان. بانکها و واحدهای مالی باید تلاش کنند با استفاده از اطلاعات مفید مخاطبان موردنظرشان را یافته و انها را برای کسب جزییات بیشتر جذب وب سایت یا شعبه خود نمایند. بازاریابی محتوای مالی اگر به اسانی قابل دسترسی باشد و برای مخاطبان جالب توجه واقع گردد به خوبی تاثیرگذار خواهد بود. برای اینکه فراتر از روشهای بازاریابی سنتی عمل شود، بازاریابهای مالی باید با استفاده از بازاریابی محتوا مشتریان فعلی و نیز مشتریان بالقوه را آموزش دهند. بیایید ببینیم چطور می‌توان استراتژی معاصر بازاریابی محتوا را برای موسسات مالی به کار برد. شش نکته‌ای که در ادامه بیان می‌شوند کمک می‌کنند برنامه ریزی موفقی در این زمینه داشته باشید.

      ۱.مفهوم: توسعه یک طرح بازاریابی محتوا
      برنامه ریزی اولین گام در بازاریابی محتوا برای بانکها و واحدهای مالی است. WebDAM گزارش می‌دهد که ۶۶% اکثر بازاریابهای محتوا از استراتژی محتوای مستند استفاده می‌کنند و ۸۶% هم یک فرد خبره یا تیمی‌را برای مدیریت و اجرای این استراتژی استخدام می‌کنند. شما به عنوان بازاریاب محتوا باید بدانید که چرا،چه کسی، چطور و کجا از استراتژی بازاریابی محتوای بانک یا موسسه مالی تان پشتیبانی کند.


      اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تجاری شما چیست و بازاریابی محتوا چگونه می‌تواند از ان پشتیبانی کند یا در رسیدن به آن به شما کمک نماید؟ ممکن است بانکی بخواهد کسب شهرت کند یا محصولات جدیدی را معرفی نماید. ممکن است یک موسسه مالی بخواهد در رابطه با وامهای جدید یا همکاری جدید خود تبلیغ نماید. براورد معیارهای منجر به موفقیت به شما اجازه می‌دهد تا اهداف بازاریابی محتوا را بهتر شناخته و موانع ساده تر برطرف شوند.

       

      مرحله بعدی این است که بدانید چه کسی می‌تواند از استراتژی بازاریابی محتوا پشتیبانی کند.تیم بازاریابی محتوای یک  موسسه مالی متشکل از پرسنل بخش IT وبازایابی داخلی و نیز پشتیبانی خارجی از سوی یک شرکت بازاریابی تلفیقی است. یک تیم ایده آل بازاریابی محتوا باید شامل بازاریاب، نویسنده، طراح،ناشر، توسعه دهنده، نظریه پرداز و متصدی باشد. مهمتر از هر چیزی شما در موسسه تان نیازمند مدیران  اجرایی کارآمد هستید. به علاوه به همین اندازه مهم است که  نوشته‌های وب سایت تان جالب و مرتبط باشند پس باید از نویسنده ای با قلم قوی بهره ببرید. پرسنل بخش IT باید دسترسی کارمندان به پلت فورم رسانه‌های اجتماعی را فراهم کرده و سیاست داخلی رسانه اجتماعی را نیز پیاده سازند. برای ایجاد یک تیم موفق بازاریابی محتوا، کسب بازخوردهای پشتیبانی از افراد مناسب اهمیت بالایی دارد. استراتژی بازاریابی محتوا چگونه اجرا می‌شود؟ برای شروع، تیم باید موضوعاتی را بررسی کند که برای عموم جالب توجه هستند و به شیوه ای مناسب به پرسشهای مرتبط پاسخ دهد. سپس نوبت می‌رسد به برنامه ریزی مناسب ترین محتوا بر اساس پیام رسانی منحصر به فرد.


      کجا باید از محتوا استفاده کرد؟ بازاریابها و موسسات خارجی باید کانالهای موجود را بررسی و ارزیابی کنند و فرصتهای جدید را برای ارائه محتوای لازم بیابند. کانالها می‌توانند شامل‌هاب آنلاین، وبلاگ، وب سایت و پلت فورم رسانه‌های اجتماعی باشند. آنچه شما به عنوان محتوا عرضه می‌کنید حتما باید با نیازهای مخاطبتان هماهنگی داشته باشد. اگر به تازگی اقدام به استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا نموده اید بهتر است پروژه ای در مقیاس کوچک را اجرا کنید تا با ازمون و خطا نقاط ضعف و قوت خود را دریابید. موارد زیر را باید به عنوان بخشی از برنامه بازاریابی محتوا در نظر بگیرید:

       

      • معرفی برند

      • انواع محتوا

      • کانالهای ارائه محتوا

      • تولید کنندگان محتوا

      • مدیران انجمن

      • سیاست رسانه اجتماعی

      • تقویم ویراستیاری

       


      ۲.تطابق: بازی با قواعد
      عوامل تطابق در حوزه بازاریابی محتوا بسیار مهم هستند زیرا چالشی دائمی‌برای بازاریابهای مالی محسوب می‌شوند. با توجه به  قواعد متعدد، تیم بازاریابی محتوای شما باید از همان ابتدا امادگی لازم برای رویارویی را داشته باشد و موانع را بشناسند. به همان اندازه که برای خلاقیت در ایجاد محتوا انرژی صرف می‌شود، باید برای تطابق محتوا با نیازهای مشتریان نیز برنامه ریزی داشت. یک تیم موفق باید بهترین روش ارائه اطلاعات را یافته و بیشتر روی این مساله متمرکز باشند که چه کاری از انها ساخته است. انها باید فرصتها و ریسک ها را  به خوبی تعیین کنند. جابجایی هوشمندانه محتوا و مرتبط ساختن انها با یکدیگر، پیام شفاف و ارزشمندی را به مخاطبان بانک یا موسسه مالی منتقل می‌کند. وقتی در تمام مراحل  بازاریابی محتوا قواعد مربوط به رگولاتوری در نظر گرفته شوند دراین صورت فرایند بازبینی و تایید با مشکل موجاه نخواهد شد. از جمله موارد تطابق که باید به انها توجه کرد عبارتند از:


      • استفاده از یک تیم قانونی
      • پیروی از قواعد رگولاتوری



      ۳.گزینش: پشتیبانی از استراتژی محتوا
      زمانی که طرح بازاریابی محتوا نهایی شد باید به سراغ گزینش محتوا بروید که عبارتست از جمع آوری، دسته بندی و ارزیابی موارد  بازاریابی که غالبا در فرمت دیجیتال انجام می‌شود. فرایند گزینش تعیین می‌کند که چه محتوایی در موسسه شما موجود است و چه چیزی برای پشتیبانی از استراتژی بازاریابی لازم است. برای این منظور می‌توانید به دسته بندی قدیمی‌مثلا یکسال گذشته محتوای بانک یا موسسه مالی  خود رجوع کنید و با انجام اصلاحاتی انها را مجددا به مخاطبان عرضه کنید. برخی از موسسات مالی و بانکها برای تهیه محتوای موردنظرشان و مخصوصا محتوای اموزشی به سراغ شرکتهای ثالث می‌روند. بررسی ها حاکی از ان است که مشتریان همیشه خواهان ارتباط بی واسطه هستند پس حتی زمانی که از شرکت دیگری برای تهیه محتوای خود استفاده می‌کنید بهتر است محتوای خاص موسسه یا بانک شما پررنگ تر از سایر موارد باشند. وقتی که موارد مناسب برای جمع بندی محتوا مشخص شدند تیم گزینش محتوا تصمیم می‌گیرد که هر یک از این محتوا از طریق چه کانالی به مخاطبان عرضه شوند که برای این منظور باید تحلیل محتوا در مرحله برنامه ریزی صورت گیرد. یک گزینش گر ماهر به خوبی می‌تواند محتوای مناسب را استخراج کرده و نقاط ضعف و قوت را مشخص نموده و بررسی نماید که مخاطبان به کدام نوع محتوا و اطلاعات علاقه بیشتری دارند. مراحل مربوط به گزینش محتوا عبارتند از:


      • جمع اوری اطلاعات قابل عرضه
      • بررسی مفاهیم موجود
      • تحقیق برای مفاهیم جدید
      • ارزیابی تمام منابع موجود
      • افزودن محتوای مناسب
      • سازماندهی جهت توزیع
      • تحلیل موارد کارامد

       


      ۴.کانال ها: ارائه مناسب محتوا

      وقتی نوع مخاطبین، برنامه ریزی و فرایند مشخص شد نوبت می‌رسد به کانالهای مناسب برای استراتژی بازاریابی محتوای موسسه تان. اگر به تازگی بازاریابی محتوا را شروع کرده اید تیم بازاریابی محتوای شما باید تعیین کند که ایا لازم است‌ هاب فعلی توسعه یابد تا از محتوای شما پشتیبانی کند یا باید‌ هاب جدیدی راه اندازی گردد. معمولا‌ هاب در اکثر مواقع وب سایت موسسه است اما وبلاگ هم می‌تواند موثر باشد. تحقیقات نشان می‌دهد بهتر است جهت سهولت استفاده کاربران طراحی واکنشی به کار رود و سیستم مدیریت محتوا نیز همیشه به روز باشد. هاب انلاین اطلاعات کاملی از محصول یا خدمات شما به مشتری ارائه می‌دهد، از یک طرف کاربر از سایت استفاده می‌کند و از طرف دیگر بازاریاب مالی تحلیل‌های ارزشمندی به دست می‌اورد و در نهایت نتیجه حاصله یک هدف متمرکز برای سایر کانالهای بازاریابی موسسه شما است.


      به واسطه مرحله برنامه ریزی استراتژیک، تیم بازاریابی محتوا می‌داند که کدام یک از پلتفورم های رسانه اجتماعی -فیس بوک، توییتر، یوتیوب و لینکدین- باید برای  بانک یا موسسه مالی شما به کار روند. در این مرحله باید تلاش تخصصی صورت گیرد تا جنبه‌های بصری سایت و محتوا هماهنگ با اهداف بانک یا موسسه باشند.

      برخی از کانالهای زایج بازاریابی محتوا:


      • وب سایت شرکت
      • وبلاگ
      • بازاریابی ایمیلی
      • رسانه‌های اجتماعی
      • صفحات تبلیغاتی

       


      ۵.تولید: گزینش محتوای صحیح
      پس از بررسی‌ هابها و کانال های رسانه اجتماعی لازم است که تیم بازاریابی محتوا بر اساس تحلیل‌های نیاز حاصل از فرایند گزینش، محتوای جدید تولید کند. این محتوا باید به سوالات مشتریان پاسخ داده و اطلاعات ارزشمندی در اختیار انها قرار دهد که مطابق با نیاز کاربران باشد. عمدتا محتوا به شکل دیجیتال خواهد بود که به صورت انلاین در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و در نتیجه به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شود. در این زمینه بین تیم بازاریابی داخلی شرکت و شرکت بازاریابی همکار که با شما همکاری دارد، باید هماهنگی وجود داشته باشد و محتوای تولید شده مرتبط و تخصصی باشد تا در نظر کاربران موجب اعتبار سازی برای شما گردد. ایجاد محتوای جدید نیازمند نوشتار تخصصی و حرفه ای، طراحی، توسعه، ارائه عکس ها و فیلم های مرتبط و مهارتهای ویرایشی است. در مرحله بعد باید از روایت سبک ژورنالیستی استفاده شود، کوتاه، مفید و مختصر و تاثیرگذار. در بازاریابی محتوا باید تلاش بر این باشد که برند شما و پیشنهاداتش کاملا متمایز باشند. بانک ها و موسسات مالی که متمایز از سایرین هستند می‌توانند اعتبار و جایگاه  خاص خود را از طریق بازاریابی محتوا ابراز کنند: لازم است مشتریان به این نکته پی ببرند که  بانک شما واقعا می‌تواند نیازهای خاص انها را درک کند.


      محتوا باید طوری تهیه شود تا به سوالات موردنظر مشتریان پاسخ دهد و در عین حال برای انها جنبه اموزشی هم داشته باشد و برای کاربران منبع ارزشمندی از اطلاعات محسوب شود.

      فهرستی از انواع کارامد بازاریابی محتوا:


      • نوشته‌های موجود در وبلاگها
      • دستورالعملها
      • مطالعات نمونه ای
      • اینفوگرافی
      • پادکست‌ها
      • نرم افزارهای موبایلی
      • ویدئو
      • مقالات خبری
      • ابزارهای تعاملی
      • گزارشهای تحقیقاتی
      • خبرنامه‌های ایمیلی
      • کتابهای الکترونیکی
       

       

      ۶.گفتگو: بستن قرارداد

      اگر به درستی از امکانات استفاده کنید  موسسه شما به کمک محتوایی که ارائه می‌دهد میتواند روابطی با افراد ایجاد نماید که برایش فروش و سود در پی داشته باشد. در روش شناختی بازاریابی محتوا که در بالا به ان اشاره شد، به کمک محتوا می‌توان اموزش داد، اعتماد ایجاد کرد و سپس خدمات موسسه را عرضه نمود. موسسات مالی و بانک ها اهداف تجاری مشابهی در رابطه با کسب مشتری و جذب پول دارند. اگر محتوا بیش از حد تبلیغاتی باشد کاربران مالی را فراری می‌دهد پس انتخاب محتوا نیازمند دقت زیادی است. بازاریابی محتوا تاثیر به سزایی در کسب شهرت و اعتبار انلاین موسسه دارد. تبدیل بازاریابی محتوا به درامد، فرایندی محتاطانه برای یک موسسه محسوب می‌شود. انچه کاربران در وب سایتها و وبلاگها دنبال می‌کنند از طریق محتوای کلیک شده، اطلاعات دانلود شده و فرمهای ارسال شده قابل پیگیری است. بازاریاب مالی با تیم بازاریابی محتوا همکاری می‌کند تا با استفاده از ابزارهایی مانند پلت فورم اتوماسیون بازاریابی(MAP) و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) راحت تر بتواند محتوای بررسی شده توسط کاربران را پایش و بررسی کند و سپس انرا در اختیار تیم مخصوص فروش قرار می‌دهد تا اقدامات بعدی انجام شوند. شاخص‌های اجرایی کلیدی تبدیل بازاریابی محتوا عبارتند از:
       

      • تحلیل رفتاری
      • فروش
      • تحلیل سایت
      • معیارهای رسانه اجتماعی
      • تعداد عضویت‌ها
      • محبوبیت منبع محتوا
       

       

      سخن پایانی
      اجرای موفق بازاریابی محتوا نیازمند اطلاعات اموزشی است که به افراد نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از خدمات و محصولات یک موسسه بتوانند زندگی خود را بهبود بخشند. بازاریابی محتوا ربطی به افزایش فروش ندارد بلکه عبارتست از اموزش مخاطبین مالی درباره مسئولیت مالی و کسب اعتماد. بازاریابی محتوا اطلاعات مرتبط و موثقی را به مشتریان مالی ارائه می‌دهد ان هم در زمان و به شیوه موردنظر کاربران و به این طریق دسترسی به موسسه را تسهیل کرده و اعتبار انرا افزایش می‌دهد. ارزش بازاریابی محتوا فراتر از بازاریابی سنتی است چون تاثیری طولانی، مداوم و دسترس پذیر بر روی مشتریان مالی می‌گذارد. بازاریاب مالی با استفاده از بازاریابی محتوا، ارتباطاتی را به وجود می‌اورد که در نهایت برای موسسه مالی سود اوری خواهد داشت.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع