• دستیابی به اقتصاد مقاومتی با تحول در ساختار بانکی

      دستیابی به اقتصاد مقاومتی با تحول در ساختار بانکی

      با توجه به بانک محور بودن اقتصاد کشور، بانک‌ها می‌توانند در دستیابی یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند که در این راستا برای دست‌یابی به اهداف موردنظر و ایفای نقش مؤثرتر می‌توان چابک سازی، اصلاح ساختارها روان‌سازی عملیات بانکی، رتبه‌بندی بانک‌ها را در اولویت قرارداد

      ذات اقتصاد مقاومتی ناظر بر توجه به اقتصاد ملی و تقویت تولید داخلی است که بانک متبوع در ادامه سیاست‌های تدوین و اجرای بسته‌های حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اقدام می‌کند. در سال جدید افزایش رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی به‌عنوان دو مؤلفه مهم و مؤثر بر اقتصاد کلان مورد تأکید گرفته است و دستیابی به این مهم برنامه‌ریزی جدید در بازار پول و سیستم بانکی است.


      ضرورت این بازنگری، اصلاحات، شفاف، پاسخگویی و عدالت در سیستم بانکی به دلیل ابعاد گسترده آنچه در مقایسه با دیگر شرکت‌های مالی و چه به سبب ارتباط جداناشدنی دیگر بازارها و اقتصاد کلان کشور با شبکه بانکی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و از طرف دیگر پیچیدگی بیشتری نیز دارد.


      در اقتصاد کشور به‌ویژه نرخ رشد منفی اقتصادی و تورم بالا در چند سال اخیر از یک‌سو و فشارهای تحریمی‌بر اقتصاد کشور ناشی از حاکمیت نظام سلطه بر اقتصاد بین‌الملل از سوی دیگر، ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد. بانک‌ها می‌توانند در دست‌یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.


      لذا بانک‌ها در رعایت مقررات، شفافیت بیشتر قراردادها، کاهش هزینه‌های تمام‌شده تأمین و تجهیز مالی و در نظارت بیشتر بر مصرف منابع می‌توانند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند.


      گسترش فعالیت بانکداری در خارج از کشور در حوزه اقتصاد کلان باعث افزایش تجارت بین‌المللی، افزایش توان مالی پروژه‌ها و افزایش رشد اقتصادی کشور شده و برای بانک‌های کشور که درصدد افزایش منابع، افزایش سودآوری و کاهش ریسک هستند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.


      برخی از استراتژی‌هایی در شبکه بانکی که می‌تواند در تحقق این هدف مؤثر باشد عبارت‌اند از: استراتژی عبور از مرزها، افزایش تعداد شعب در کشورهای خارجی، جذب مشتریان و شرکای خارجی آن‌ها، جذب مشتریان کشورهای طرف تجاری عمده.


      مدیریت نقدینگی، تخصیص بهینه منابع، گسترش بانکداری الکترونیک، ساماندهی مطالبات معوق از مهم‌ترین الزامات شبکه بانکی در راستای اقتصاد مقاومتی است و مهم‌ترین راهکارهای مؤثر در این خصوص مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی از طریق اصلاح تأمین مالی در سیستم بانکی (شرکت‌های کوچک و متوسط)، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان با ارائه تسهیلات خرد، سیاست‌های پولی در خدمت نوآوری‌ها، درون‌زایی، تولید گرایی و توجه به بخش واقعی اقتصاد و تولید محور شدن ساختار تسهیلات بانکی است.


      همچنین اولویت سرمایه‌گذاری به‌منظور تأمین مالی، واکنش هوشمند و فعال در برابر تحریم‌ها، مدیریت منابع و انضباط پولی، از دیگر راهکارها به‌منظور ارتقای بهره‌وری منابع و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است.


      مناسب است که با توجه به شرایط بومی‌بانکی ایران بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب با سازمان‌دهی هرچه بهتر سامانه‌ها، نظام بانکی کشور در جهت تعیین چارچوب‌های استاندارد به‌منظور نظارت دقیق‌تر و رشد نظام بانکی کشور با جهت تدوین کامل و جامع یک سامانه متمرکز یکپارچه آینده‌نگر که به‌تمامی‌پایگاه‌های اطلاعاتی متصل بوده و صرفاً در اختیار یک بانک قرار داشته باشد، اقدام کند.


      شایان‌ذکر است تدوین نقشه راه عملیاتی اجرای اقتصاد مقاومتی در نظام بانکی کشور، همچنین فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی در مسائل بانکداری و شناسایی و حذف قوانین پولی و بانکی معارض با اصول اقتصاد مقاومتی ضرورت اساسی در جهت تحقق این اهداف خواهد داشت. و به‌طورکلی تمام بخش‌های بانک به نحوی اقدام نمایند که بانک در مسیر تقویت زیرساخت‌های یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا متکی به نوآوری دردانش فناوری اطلاعات گام بردارد. تا شاهد رشد و توسعه اقتصادی در صنعت بانکی داشته باشیم.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع