• اپل در سیستم‌عامل مک کاتالینا بخش داشبورد را حذف می‌کند

      اپل در سیستم‌عامل مک کاتالینا بخش داشبورد را حذف می‌کند

      اپل در سیستم‌عامل مک کاتالینا بخش داشبورد را حذف می‌کند


      داشبورد که یکی از محبوب‌ترین بخش‌های سیستم‌عامل مک در طول بیش از ده سال بوده، در جدیدترین نسخه‌ی به‌روزرسانی اپل قرار است به‌طور کامل حذف شود.

       در جدیدترین نسخه‌ی به‌روزرسانی سیستم‌عامل مک به‌نام کاتالینا، اپل تصمیم دارد بخش داشبورد را حذف کند. این خبر اولین‌بار توسط Appleosophy و سپس MacRumors گزارش شد. بخش داشبورد اولین‌بار ۱۴ سال پیش به‌همراه سیستم‌عامل Mac OS X مدل10.4 Tiger در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و آخرین نسخه‌ی به‌روزرسانی آن در سال ۲۰۱۱ با انتشار سیستم‌عامل Mac OS X مدل10.7 Lion  به پایان رسید.

       
      این برنامه برای اولین‌بار مفهوم ویجت را به سیستم‌عامل دسکتاپ اپل معرفی کرد و به مدت بیش از ده سال جزئی از مشخصه‌های طراحی سیستم‌عامل سری X مک به‌حساب می‌آمد. داشبورد سیستم‌عامل مک به‌خاطر مشخصه‌ی یادداشت (Sticky Note) و رویکرد اسکومورفیک آن شناخته می‌شود که به بهترین حالت توسط ویجت‌های ساعت، استوکز و ماشین حساب پیاده‌سازی شده است. داشبورد فسلفه‌ای از طراحی بود که پایه و اساس اولین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایل iOS را تشکیل داد. اولین نسخه‌ی iOS که برپایه‌ی داشبورد طراحی شده بود، چند سال پس از سیستم‌عامل OS X Tiger عرضه شد. در سیستم‌عامل موبایل iOS سری ۷ در سال ۲۰۱۳، اپل این زیبایی را دو چندان کرد که همان حس و حال نسخه‌ی دسکتاپ را به کاربر منتقل کند.
       
      از ابتدای پیدایش داشبورد تا سال ۲۰۱۱، این قابلیت به اشکال مختلف دردسترس کاربران قرار گرفت، اما نه ویجت‌ها و نه رابط کاربری به‌روزرسانی نشدند که این امر باعث به‌وجود آمدن یک ناهنجاری در پشت صحنه‌ی  سیستم‌عامل مک شد. سیستم‌عامل مک سری  X 10.10 مدل یوزیمیت (Yosemite) به‌طور پیش‌فرض این برنامه را غیرفعال کرد اما به‌صورت میانبر یا در فضای اختصاصی آن در Mission Control همچنان قابل مدیریت بود.
       
      در حال حاضر، به‌نظر می‌رسد داشبورد در جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل مک به‌نام کاتالینا، به‌طور کلی حذف شده است. Appleosophy سعی داشت داشبورد را ازطریق ترمینال طوری فعال و غیرفعال کند که تنظیمات آن حتی پس از راه‌اندازی مجدد از دست نرود. Launchpad نیز آیکون برنامه‌ی داشبورد را به‌صورت علامت سؤال نشان می‌دهد، همان‌طورکه این قضیه پیش‌تر نیز درمورد برنامه‌ی iTunes صادق بود.
       
      داشبورد مک او اس
       
      گفته می‌شود تعداد کاربران مشتاق به استفاده از داشبورد چندان زیاد نبوده است. اپل طی سال‌های اخیر ویجت‌های زیادی مشابه با ویجت‌های موجود در داشبورد طراحی کرده و در دل Notification Center گنجانده است. این ویجت‌ها همگی ازطریق یک آیکون واقع در بالا و سمت راست صفحه‌نمایش قابل دسترسی هستند (مشابه روندی که در لپ‌تاپ‌های اپل توسط کلید میانبر یا حرکات اشاره‌گر قابل دسترسی است). در اپ‌استور، یک بخش برای ویجت‌های Notification Center درنظر گرفته شده است که برنامه‌های سفارشی خاص همانند AirMail Fantastical یا Todoist در آن قرار گرفته است.
       
      داشبورد نیز به اندازه‌ی قدمت تاریخچه‌ی نرم‌افزار، یک ویژگی به‌یادماندنی محسوب می‌شود که برای سیستم‌عامل مک سری X طراحی شده است. اگر روند طراحی نرم‌افزار دسکتاپ را در ۱۵ سال گذشته در نظر آوریم، شاید از این پس، جای خالی داشبورد را حس کنیم.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع