• تاریخ راه‌اندازی رقیب چینی GPS مشخص شد

      تاریخ راه‌اندازی رقیب چینی GPS مشخص شد

      تاریخ راه‌اندازی رقیب چینی GPS مشخص شد

      چین اعلام کرد تا اوایل تابستان سال آینده سیستم موقعیت یابی جهانی خود را تکمیل خواهد کرد. این سامانه که رقیب GPS آمریکا به شمار می رود، در استقلال بیشتر از فناوری های غربی به پکن کمک خواهد کرد.

       شبکه ماهواره ای بایدو که Big Dipper یا دب اکبر نام گذاری شده، اولین سرویسی است که سیستم موقعیت یابی نیروهای هوایی آمریکا را به چالش می کشد و احتمالا صدها میلیون کاربر استفاده از آن روی می آورند چرا که همین حالا ۷۰ درصد از گوشی های چینی آماده اتصال به آن هستند.

       
      بر اساس بیانیه ای که توسط Ran Chengqi، مدیر پروژه بایدو منتشر شده این شبکه با پرتاب دو ماهواره دیگر و از اواخر خرداد سال آینده عملیاتی خواهد شد. برنامه GPS چین در مقیاس محلی از سال ۲۰۰۰ آغاز شد و در ۲۰۱۲ آسیا و اقیانوسیه را تحت پوشش قرار داد. در سال آینده تعداد ماهواره های شبکه دب اکبر به ۳۵ دستگاه رسیده و از نظر پوشش GPS آمریکا را پشت سر می گذارد.
       
      برنامه GPS چین در برنامه های بلند مدت دولت برای سلطه بر نسل جدید سرویس های مخابراتی نقش مهمی دارد و در کنار پیشرفت های خیر کننده این کشور در زیرساخت شبکه 5G به راحتی هژمونی آمریکا در فناوری های ارتباطی را به چالش می کشد. چین از همین حالا در حال آزمایشی سیستمی در «ووهان» است که با تکیه بر فناوری های نقشه نگاری و 5G کنترل و هدایت ماشین های خودران را ممکن می سازد.
       
      فضا برای دولت چینی از اهمیتی استراتژیک برخوردار است و پیش از این به موفقیت های چشمگیری در این زمینه دست یافته، برای مثال می توان به برقراری اولین تماس تصویری کوانتومی جهان از طریق ماهواره Micius و فرود کاوشگر روی نیمه دور ماه برای اولین بار در تاریخ اشاره کرد.
       
       
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع