• اهرمی برای اجرای تحریم های اقتصادی؛ چرا هیچ ارزی توان رقابت با دلار آمریکا را ندارد؟

      اهرمی برای اجرای تحریم های اقتصادی؛ چرا هیچ ارزی توان رقابت با دلار آمریکا را ندارد؟

      اهرمی برای اجرای تحریم های اقتصادی؛ چرا هیچ ارزی توان رقابت با دلار آمریکا را ندارد؟

      در حالی که تلاش های چین و کشورهای اروپایی برای تضعیف تسلط دلار آمریکا بر مبادلات بین المللی و معتبرترین واحد پولی جهان به جایی نرسیده است، اخیراً یک مطالعه گسترده نشان داده که سهم دلار آمریکا در مبادلات ارزی خارجی به ۸۸ درصد رسیده که بالاترین مقدار در ۱۸ سال اخیر است. مقبولیت و قدرت بالای دلار به دولت ایالات متحده یک برتری و توانایی بی مانند داده که بتواند در جهت اجرای تحریم های اقتصادی خود علیه برخی کشورها، از جمله ایران، فشار زیادی به دولت ها و کمپانی ها در سراسر جهان وارد کند.

       بر اساس گزارش جدیدی که توسط استفن کیرشنر از مرکز مطالعات ایالات متحده منتشر شده، برتری فاحش و نقش دلار آمریکا در اقتصاد جهانی منعکس کننده عمق بازارهای سرمایه ای ایالات متحده و قدرت موسسات تجاری این کشور بوده و انتظار می رود که این حکمفرمایی همچنان ادامه داشته باشد. اما این گزارش، همزمان هشدار می دهد که استفاده بی مورد و بیش از حد از تحریم های اقتصادی باعث خواهد شد که کشورهای متحمل این تحریم ها راه هایی خلاقانه برای فرار از این فشارها پیدا کنند.

       
      مطالعات نشان داده که سهم دلار آمریکا در مبادلات ارزی خارجی در اوایل دهه گذشته به ۸۴٫۹ درصد کاهش یافته بود اما از آن زمان تاکنون قدرت و اعتبار گذشته خود را بازیافته و باعث شده که سهم یورو و ین در مبادلات تجاری کاهش یابد. در سال گذشته میلادی یک طرف ۳۲٫۳ درصد از مبادلات  ارزی خارجی متعلق به یورو بوده است و این در حالی است که این عدد در سال ۲۰۱۰ حدود ۳۹ درصد برآورد شده بود. در همین مدت، سهم ین از ۱۹ درصد به ۱۶٫۸ درصد کاهش یافته است.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع