• ۱۰ ترفند کاربردی رجیستری ویندوز

      ۱۰ ترفند کاربردی رجیستری ویندوز

      ۱۰ ترفند کاربردی رجیستری ویندوز

      رجیستری ویندوز جعبه جادوی این سیستم‌عامل است. تمامی تنظیمات سطح پایین ویندوز در این پایگاه داده ذخیره می‌شوند. در این مقاله به ۱۰ ترفند کاربردی رجیستری ویندوز می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.

       رجیستری ویندوز ۱۰ دارای مجموعه‌ای از تنظیمات مخفی است که در جای دیگری از ویندوز به آن‌ها دسترسی ندارید. در این مقاله ۱۰ تا از بهترین ترفندها را، از ترفندهای قدیمی ویندوز ۷ گرفته تا ترفندهای جدید ویندوز ۱۰ معرفی می‌کنیم.

       

      ۱. جابه‌جایی میان پنجره‌ها با یک کلیک در نوار وظیفه

      switch windows

      ویندوز ۱۰ نیز همانند ویندوز ۷، تمامی پنجره‌های یک برنامه را در آیکون برنامه در نوار وظیفه نمایش می‌دهد. هنگامی که روی آیکون کلیک کنید، نمای بندانگشتی از پنجره‌های باز مشاهده می‌کنید و می‌توانید روی پنجره دلخواه کلیک کنید.

      اما اگر بخواهید با یک کلیک مستقیما آخرین پنجره فعال باز شود چاره چیست؟ اگر می‌توانستید تنها با یک کلیک بین پنجره‌های بازتان جابه‌جا شوید سرعت جابه‌جایی افزایش می‌یافت.

      این همان کاری است که تنظیم LastActiveClick انجام می‌دهد. البته شما می‌توانید به‌راحتی با نگه داشتن کلید Ctrl هنگام کلیک روی آیکون‌ها در نوار وظیفه به نتیجه مشابهی برسید. اما LastActiveClick حالت پیش‌فرض سیستم شما را تغییر داده و نیازی به کلید کنترل نخواهید داشت. برای فعال‌کردن LastActiveClick باید از رجیستری اقدام کنید.

       

      روش فعال‌سازی

      منوی استارت را باز و برای اجرای Registry Editor عبارت regedit را جست‌وجو کنید. نحوه دیگر اجرای Registry Editor، فشردن دکمه‌های ویندوز + R و تایپ regedit است.

      regedit

      در Registry Editor از منوی سمت چپ به مسیر زیر بروید.

      HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

      حال در بخش Advanced باید یک مقدار جدید ایجاد کنید. روی کلید Advanced راست کلیک کرده و New > DWORD (32-bit) Value را بزنید. نام مقدار را LastActiveClick بگذارید.

      روی مقدار جدید LastActiveClick دابل کلیک کنید تا پنجره ویژگی‌ها (properties) باز شود. در قسمت Value data مقدار را از ۰ به ۱ تغییر دهید و ok را بزنید.

      حال می‌توانید از Registry Editor خارج شوید. برای اعمال تغییرات باید دوباره وارد حساب کاربری ویندوز شوید یا ریستارت کنید. برای غیرفعال کردن این ویژگی کافی است مراحل بالا را طی کنید و مقدار LastActiveClick را مجدد روی ۰ تنظیم کنید. حتی می‌توانید مقدار LastActiveClick را به‌طور کلی پاک کنید.

       

      دریافت تنظیمات یک-کلیکی

      اگر دنبال راه ساده‌تری برای اعمال این تغییرات می‌گردید می‌توانید از این فایل‌های آماده استفاده کنید. با کلیک روی این فایل‌ها تغییرات به‌طور خودکار در رجیستری اعمال می‌شود. دقت کنید که ممکن است آنتی‌ویروس شما این فایل‌ها را به دلیل تغییر رجیستری به‌عنوان بدافزار شناسایی کند اما جای نگرانی نیست.

       

      ۲. افزودن اپ‌ها به منوی زمینه دسکتاپ

      برنامه‌ها معمولا میانبرهایی به منوهای زمینه (context) ویندوز شما اضافه می‌کنند که اگر بخواهید می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. اگر می‌خواهید میانبر دلخواه خود را به این منو اضافه کنید باید از رجیستری بهره ببرید.

      برنامه‌های قابل افزودن به منوی زمینه هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانید هر برنامه‌ای را از مرورگر گرفته تا نوت‌پد به آن بیفزایید.

       

      روش فعال‌سازی

      Registry Editor را باز کنید (در بالا آموزش تصویری بازکردن این بخش آمده است) و در منوی سمت چپ به مسیر زیر بروید.

      HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell

      در مرحله بعد باید کلیدی جدید در کلید shell بسازید که نامش دقیقا قرار است در منوی زمینه ظاهر شود. روی کلید shell راست‌کلیک کرده و از منو New \ Key را بزنید.

      نام کلید را چیزی بگذارید که می‌خواهید در منو نمایش داده شود. در این مثال ما قصد افزودن برنامه نوت‌پد را داریم پس نام این کلید را Notepad می‌گذاریم.

      اختیاری: اگر می‌خواهید با انتصاب کلید Alt دسترسی سریع‌تری داشته باشید، می‌توانید مقدار پیش‌فرض را تغییر داده و یک کاراکتر & جلوی کلید مدنظر بگذارید. برای مثال اگر می‌خواهید با فشردن کلید N هنگام نمایش منوی زمینه نوت پد اجرا شود باید این کار را انجام دهید:

      این موضوع شاید چندان کاربردی نباشد؛ زیرا در هرحال مجبورید راست کلیک کنید و شاید انتخاب با موس انتخاب راحت‌تری باشد اما اگر این گزینه برایتان کاربردی است، از آن بهره ببرید.

      در گام بعد باید یک کلید command برای اجرای دستور اجرای برنامه ایجاد کنید. روی کلید Notepad راست کلیک کرده و New \ Key را انتخاب کنید.

      نام command را با حروف کوچک به این کلید بدهید.

       

      برای اتمام این مرحله نیاز به داشتن آدرس کامل برنامه مدنظر دارید. شما می‌توانید از Shift + راست کلیک برای نمایش گزینه Copy as Path استفاده کنید.

      حال روی command کلیک و روی کلید (Default) دابل کلیک کنید تا مقدار رشته‌ای را تغییر دهید.

      مسیر کامل برنامه مدنظر را در قسمت Value data همانند بالا کپی کنید.

      هنگامی که کارتان تمام شود باید چنین چیزی را مشاهده کنید.

      حال با راست کلیک روی دسکتاپ، گزینه جدید را در منوی زمینه خود مشاهده می‌کنید.

       

      ۳. نمایش ثانیه‌ در ساعت نوار وظیفه

      جالب است بدانید که ویندوز ۱۰ امکان نمایش ثانیه را در ساعت نوار وظیفه دارد. البته شاید این ویژگی برای بسیاری از کاربران چندان کاربردی نباشد اما در هرحال دقت ممکن است به کارتان آید. ویندوز ساعت را با سرورها تنظیم می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود این ساعت در حد ثانیه دقیق باشد.

      این قابلیت در ویندوز ۷ بدون استفاده از سرویس‌های سوم شخص ممکن نبود. مایکروسافت نخستین بار و در دهه نود این قابلیت را آزمایش کرد. به دلیل مشکلات کارایی سیستم‌ها این ویژگی پیش از عرضه ویندوز ۹۵ حذف شد. حال پس از گذشت ۲۵ سال این قابلیت به ویندوز با مقدار ShowSecondsInSystemClock در رجیستری بازگشته ‌است.

       

      روش فعال‌سازی

      Registry Editor را باز کنید (در بالا آموزش تصویری بازکردن این بخش آمده است) و در منوی سمت چپ به مسیر زیر بروید.

      HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

      روی کلید Advanced راست کلیک کرده و New > DWORD (32-bit) Value را بزنید.

      نام مقدار جدید را ShowSecondsInSystemClock بگذارید و Enter را بزنید.

      روی مقدار جدید دابل کلیک کنید تا پنجره ویژگی‌ها (properties) باز شود. در قسمت Value data مقدار را از ۰ به ۱ تغییر دهید و ok را بزنید.

      حال می‌توانید از Registry Editor خارج شوید. برای اعمال تغییرات باید دوباره وارد حساب کاربری ویندوز شوید یا ریستارت کنید. برای غیرفعال کردن این ویژگی کافی است مراحل بالا را طی کنید و مقدار ShowSecondsInSystemClock را مجدد روی ۰ تنظیم کنید. حتی می‌توانید مقدار ShowSecondsInSystemClock را به‌طور کلی پاک کنید.

       

      دریافت تنظیمات یک-کلیکی

      اگر دنبال راه ساده‌تری برای اعمال این تغییرات می‌گردید می‌توانید از این فایل‌های آماده استفاده کنید. با کلیک روی این فایل‌ها تغییرات به‌طور خودکار در رجیستری اعمال می‌شود. دقت کنید که ممکن است آنتی‌ویروس شما این فایل‌ها را به دلیل تغییر رجیستری به‌عنوان بدافزار شناسایی کند اما جای نگرانی نیست.

       

      ۴. حذف پوشه 3D Objects یا سایر پوشه‌ها از This PC

      نمای This PC شامل چند پوشه‌ای است که احتمالا هیچ‌گاه استفاده نمی‌شوند. یکی از این پوشه‌ها 3D Objects است. به راستی چند درصد کاربران به پوشه‌ای دم دستشان برای دسترسی به طرح‌های سه‌بعدی دارند؟

      مایکروسافت روش واضحی برای حذف این پوشه ارائه نمی‌دهد اما این موضوع ازطریق رجیستری ممکن است.

       

      روش فعال‌سازی

      Registry Editor را باز کنید (در بالا آموزش تصویری بازکردن این بخش آمده است) و در منوی سمت چپ به مسیر زیر بروید.

      HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace

      زیرکلید با نام {0DB7E03F-FC29-4DC6-9020-FF41B59E513A} را در کلید NameSpace پیدا کنید. روی آن راست کلیک کرده و گزینه Delete را بزنید.

      سپس به کلید زیر در رجیستری ادیتور بروید. آدرس زیر را در نوار آدرس وارد کنید یا به‌طور دستی این مسیر را از نوار سمت چپ پیدا کنید.

      HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\NameSpace

      اگر کلید Wow6432Node در سیستم شما وجود ندارد پس ویندوز شما ۳۲ بیتی است و نیازی به اجرای این مرحله ندارید اما اگر این کلید وجود دارد ادامه مراحل را طی کنید.

      مجددا زیر کلید {0DB7E03F-FC29-4DC6-9020-FF41B59E513A} را در کلید NameSpace یافته، روی آن راست کلیک کرده و آن را حذف کنید.

      به همین سادگی پوشه 3D Objects حذف شد. نیازی به ریستارت برای مشاهده تغییرات ندارید اما اگر تغییرات اعمال نشده‌اند، ریستارت مشکل را حل خواهد کرد.

      اگر می‌خواهید دوباره این پوشه نمایش داده شود باید دوباره زیرکلید‌ {0DB7E03F-FC29-4DC6-9020-FF41B59E513A} را در مسیر NameSpace ایجاد کنید. نیازی به اضافه کردن مقادیر در این زیرکلیدها نخواهید داشت و ایجاد آن‌ها کافی است.

       

      دریافت تنظیمات یک-کلیکی

      اگر دنبال راه ساده‌تری برای اعمال این تغییرات می‌گردید می‌توانید از این فایل‌های آماده استفاده کنید. با کلیک روی این فایل‌ها تغییرات به طور خودکار در رجیستری اعمال می‌شود. دقت کنید که ممکن است آنتی‌ویروس شما این فایل‌ها را به دلیل تغییر رجیستری به عنوان بدافزار شناسایی کند اما جای نگرانی نیست.

       

      حذف سایر پوشه‌ها

      تمامی پوشه‌هایی که در This PC قرار دارند از جمله Documents، Downloads، Music، Pictures و Videos، با رجیستری قابل حذف اند.

      برای راحتی شما فایل‌های آماده .reg قرار داده می‌شود تا با کلیک روی آن‌ها به‌راحتی تغییرات مدنظر را اعمال کنید.

      دقت کنید که ممکن است آنتی‌ویروس شما این فایل‌ها را به دلیل تغییر رجیستری به‌عنوان بدافزار شناسایی کند اما جای نگرانی نیست.

      در آرشیو دو فایل رجیستری برای حذف و افزودن تمامی پوشه‌ها از This PC وجود دارد. فایل‌های رجیستری مربوط به پوشه‌های مجزا در پوشه individual folders موجود است.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع