• اینتل: از رقابت با AMD و اپل استقبال می‌کنیم

      اینتل: از رقابت با AMD و اپل استقبال می‌کنیم

      اینتل: از رقابت با AMD و اپل استقبال می‌کنیم

      طبق گفته‌های گریگوری براینت، اینتل سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید پردازنده از جمله اپل و AMD را بسیار جدی می‌گیرد و قصد دارد با آن‌ها رقابت کند.

       اینتل مدتی است که دیگر حاکم بلامنازع بازار پردازنده‌ها به‌حساب نمی‌آید. AMD با عملکرد فراتر از انتظار خود و بازیگران جدیدی، از جمله اپل به‌نوعی کار را برای اینتل که زمانی بازار را در انحصار خود می‌دید، سخت کرده‌اند؛ به‌طوری که صنعت ساخت پردازنده هیچ‌وقت این‌گونه فعال، زنده و جذاب نبوده است. حال اگر فکر می‌کنید که اینتل با فعالیت‌های اپل و AMD از رقابت شانه خالی می‌کند؛ شاید در حقیقت اینگونه نباشد.

       
      طبق گفته‌ی یکی از مدیران اینتل، گریگوری براینت، غول تراشه‌سازی از این رقابت‌ها استقبال می‌کند؛ زیرا بر این باور است که رقابت به معنای سود بیشتر و رونق تجارت کامپیوتر تلقی می‌شود. او در مصاحبه با بانک سرمایه‌گذاری USB و یاهو می‌گوید:
       
      ما همیشه گفته‌ایم، فقط پارانویا زنده می‌ماند (اشاره به جدی گرفتن تهدیدها). من فکر می‌کنم که اوضاع شرکت بسیار خوب، زنده و فعال است و ما از تمام رقابت‌ها مطلع هستیم؛ خواه این رقابت از طرف اپل یا سایر شرکت‌های مبتنی بر معماری آرم، از جمله کوالکام، مدیاتک یا حتی AMD باشد. ما تمامی آن‌ها را بسیار جدی می‌گیرم. هروقت تجارتی سالم و در حال رشد باشد، به‌تبع رقابت نیز به‌دنبال آن خواهد آمد. ما کاملا قصد رقابت و رشد داریم و از عملکرد و نقشه‌ی راه خود احساس خوبی داریم.
       
      در این مصاحبه، براینت به‌صورت جزیی نقشه‌ی راه اینتل را برای عرضه‌ی پردازنده‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ بازگو کرده است. طبق گفته‌های برایانت، نیمه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی پردازنده‌های Tiger Lake H برای استفاده در لپ‌تاپ، پردازنده‌ی Rocket Lake برای کامپیوتر‌های رومیزی و به‌دنبال آن، پردازنده‌ی جدیدی موسوم به Alder Lake در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد شد.
       
       
      همان‌طور که گفته شد برایانت جزئیات زیادی از پردازنده‌های یادشده را درمیان نگذاشته است؛ اما گفته می‌شود که Tiger Lake H احتمالا نسخه‌ی قدرتمندی از تراشه محبوب نسل یازدهمی تایگر لیک با فرایند ساخت ۱۰ نانومتری خواهد بود. براینت همچنین به این نکته اشاره می‌کند که فروش پردازنده‌های تایگر لیک ۳۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده و عملکردی فراتر از انتظار را به ثبت رسانده است.
       
      انتظار می‌رود که پردازنده‌های Rocket Lake از طراحی و هسته‌های مدرن‌تر و با استفاده از فرایند ساخت ۱۴ نانومتری کنونی اینتل طراحی شده باشد و پردازنده‌ی Alder Lake نیز می‌تواند یک تغییر مهم برای اینتل محسوب شود؛ زیرا به‌نظر می‌رسد پردازنده‌ی یادشده برای استفاده در گوشی‌های همراه ساخته شده است و درست مانند چینش هسته‌های آرم از هسته‌های بزرگ در کنار هسته‌های کوچک بهره می‌گیرد. ناگفته نماند اینتل در سال‌های گذشته با معرفی پردازنده‌های کم‌مصرف اتم (Atom)، بارها تلاش کرده است تا سهمی از بازار پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند را در اختیار گیرد؛ اما در نهایت، تمامی تلاش‌هایش ناکام مانده و رقابت را به پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM64 باخته است.
       
      زمانی انتظار می‌رفت با ورود دستگاه‌های قابل حمل مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها، کامپیوتر‌های رومیزی به مرور زمان منسوخ شوند و جای خود را به محصولات یادشده دهند؛ اما درحقیقت اینگونه نشد و در حال حاضر صنعت کامپیوتر‌های رومیزی با رشد فروش مواجه شده است. طبق گفته‌های براینت، درحالی‌که مصرف‌کنندگان و مشاغل به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به خرید لپ‌تاپ‌ها روی آورده‌اند، اینتل در سه‌ماهه‌ی دوم و سوم رشد فروش پردازنده‌های کلاس دسک‌تاپ را تجربه کرده است و اینتل پیش‌بینی می‌کند که این روند ادامه داشته باشد؛ زیرا دسکتاپ به‌طور واضح برای محتوای حرفه‌ای و سطح بالا و خیلی از کسب‌و‌کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این می‌تواند فروش محصولات آینده را تضمین کند.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع